O Λευτέρης Αυγενάκης είναι εκλεγμένος βουλευτής Ηρακλείου με τη Νέα Δημοκρατία και Τομεάρχης Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
Σε συνέντευξη που παραχωρεί στο millennials.gr μας μιλά για την μηδενική παραγωγή νέων έργων, το μέλλον της Νέας Δημοκρατίας, τις εσωκομματικές εκλογές και τις υποχρεώσεις του νέου Προέδρου. Αναπτύσσει τις θέσεις του για την εκπαίδευση στην Ελλάδα και τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, ενώ εκφράζει την ανησυχία του για την απομάκρυνση των νέων από την πολιτική.
Αναλυτικότερα:
Ασχολείστε ενεργά με τα κοινά από το 2004, με παρουσία από το 2007 στο κοινοβούλιο ως Βουλευτής Ηρακλείου. Τι σας έκανε να πάρετε την απόφαση να πολιτευτείτε με τη Νέα Δημοκρατία;
Η ενασχόλησή μου με τα κοινά ξεκίνησε λίγο μετά τα μαθητικά χρόνια. Ως φοιτητής και αργότερα ως Πρόεδρος της Φοιτητικής Ένωσης Κρητών, της Παγκρήτιας Νεολαίας και του Παγκόσμιου Συμβουλίου Κρητικών Νεολαιών. Το 2004 ήμουν πρώτη φορά υποψήφιος στο Ν. Ηρακλείου. Πέρα όμως από την κοινωνική δράση που είχα, η απόφαση να πολιτευτώ με τη Ν.Δ. έχει να κάνει με εκείνα τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που διαφοροποιούσαν και εξακολουθούν βέβαια να διαφοροποιούν τη Ν.Δ. από τα υπόλοιπα κόμματα. Η Νέα Δημοκρατία, αποτελεί διαχρονικά τον πολιτικό σχηματισμό που διαμόρφωσε μια πλατιά κοινωνική συμμαχία όλα αυτά τα χρόνια, βασισμένη σε μια συμφωνία τιμής με όλους τους πολίτες. Μια εθνική συμφωνία ευρωπαϊκού, δημοκρατικού, φιλελεύθερου και κοινωνικά υπεύθυνου προσανατολισμού. Και η Ν.Δ. το τήρησε αυτό σιωπηρά και υπεύθυνα και βλέπετε σήμερα τι αποτελέσματα φέρνουν οι τυμπανοκρουσίες και οι λαϊκίστικες προσεγγίσεις της Αριστεράς. Δε λέω βέβαια ότι δεν έγιναν λάθη, ούτε ότι η Ν.Δ. δεν φέρει ιστορικές ευθύνες. Θεωρώ όμως ότι ιστορικά η παρουσία της Ν.Δ. στην πολιτική ζωή του τόπου έχει απόλυτα θετικό πρόσημο.
Ως Τομεάρχης Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων της Νέας Δημοκρατίας, πως θα σχολιάζατε την αρκετά περιορισμένη δραστηριότητα έργων υποδομών που χαρακτηρίζει το έτος 2015;
Είναι ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα. Και ξέρετε, ότι είναι η πρώτη χρονιά ακόμη και μετά τη χειρότερη διετία 2010-2012, όπου έχουμε σχεδόν μηδενική παραγωγή νέων έργων. Είναι δε χαρακτηριστική η τραγική αποτυχία της Κυβέρνησης στην απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων. 672 συγχρηματοδοτούμενα έργα όλων των επιχειρησιακών και περιφερειακών προγραμμάτων μεταφέρονται ή συνεχίζονται στο νέο ΕΣΠΑ 2014-2020, με αθροιστικό προϋπολογισμό 4,6 δισ. ευρώ που θα επιβαρύνει το νέο πρόγραμμα, συνολικού προϋπολογισμού 19.1 δις. Οι ευθύνες της σημερινής Κυβέρνησης είναι τεράστιες, έπειτα από τις διαδοχικές καθυστερήσεις, που κορυφώθηκαν το τελευταίο καταστροφικό επτάμηνο με τη στάση πληρωμών από την πλευρά του Δημοσίου, αλλά και την εγκληματική αδράνεια της Κυβέρνησης η οποία δεν υπέβαλε καν αίτημα παράτασης του ΕΣΠΑ.
Μετά το πέρας της διαδικασίας ανάδειξης νέου προέδρου της Νέας Δημοκρατίας, ποια κατάσταση θεωρείτε ότι καλείται να διαχειριστεί ο νέος πρόεδρος του κόμματος; Ποιες είναι οι νέες προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει, τόσο εσωκομματικά, όσο και στο πεδίο άσκησης αντιπολίτευσης;
Οι ευθύνες της Νέας Δημοκρατίας είναι καταρχήν εθνικές και οφείλουμε άμεσα να ανασυντάξουμε τις δυνάμεις μας, διότι η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ λειτουργεί κατά τρόπο αλαζονικό και με την αίσθηση της απόλυτης κυριαρχίας. Από εκεί και πέρα η Νέα Δημοκρατία πρέπει να επαναπροσδιορίσει μια νέα δομή, οργάνωση και λειτουργία ως σύγχρονο κόμμα. Οφείλει να κάνει την ιστορική επιλογή της ριζικής αλλαγής της, όχι σε ένα δρόμο ως «σημαία ευκαιρίας» αλλά ως προϊόν πολιτικού προβληματισμού, αξίωση της κοινωνίας και απαίτηση της «νέας εποχής».
Πιστεύετε πως η διαδικασία διεκδίκησης του χρίσματος της προεδρίας της Νέας Δημοκρατίας, είναι μια διαδικασία η οποία μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα τον κατακερματισμό της παράταξης;
Όχι. Κάθε άλλο. Η διαδικασία διεκδίκησης τους χρίσματος αποτελεί μια κορυφαία δημοκρατική διαδικασία και ακολουθείται από πάρα πολλά κόμματα σε ολόκληρο τον κόσμο. Το πρόβλημά μας δεν είναι αυτή καθαυτή η διεκδίκηση του χρίσματος, αλλά το γεγονός ότι πρέπει να γίνεται με διαφανείς διαδικασίες, δημοκρατικά και κυρίως να παράγεται γόνιμος και ουσιαστικός διάλογος ως προϊόν πολιτικού προβληματισμού, μακριά από τη ρηχότητα που επιβάλλουν τα τηλεοπτικά μέσα. Δεν είναι πιο δημοκρατικό και δεν παράγει την αναγκαία αυξημένη νομιμοποίηση μια κλειστή διαδικασία ανάδειξης προέδρου του κόμματος, όπως γινόταν στο παρελθόν.
Σύμφωνα με την προσωπική σας εκτίμηση, η Νέα Δημοκρατία, θα ήταν σκόπιμο να πραγματοποιήσει ένα «άνοιγμα» προς την κεντροδεξιά ή να κάνει μια στροφή προς την παραδοσιακή δεξιά προκειμένου να αυξήσει τη δυναμική της;
Η συζήτηση αυτή θα ήταν κάπως χρήσιμη ενδεχομένως σε κάποια άλλη εποχή με διαφορετικές πολιτικές συγκυρίες. Ειδικά σήμερα όμως, είναι άνευ περιεχομένου και παραγνωρίζει όχι μόνο το γεγονός ότι έχει αλλάξει η πολιτική γεωγραφία του εκλογικού σώματος, αλλά διαπιστώνει ότι το εκλογικό σώμα έχει μια συγκεκριμένη πολιτική γεωγραφία, ότι ο καταμερισμός των πολιτών πάνω σε αυτή παραμένει κι αυτός δεδομένος και σταθερός στο πέρασμα των χρόνων και ότι τα κόμματα μετακινούνται πάνω σε αυτό προσπαθώντας να κερδίσουν το μεγαλύτερο «κομμάτι της πίτας». Μια τέτοια ανάγνωση όμως είναι εντελώς αφελής. Κι αυτό γιατί και η ίδια η οικονομική και κοινωνική αναδιάταξη που έχει επιφέρει η κρίση και τα δύσκολα ομολογουμένως “μνημονιακά χρόνια”, συνακόλουθα μετέβαλε ριζικά και την πολιτική κουλτούρα που είχε διαμορφωθεί στο παρελθόν. Οι πλειονότητα των πολιτών κρατούν αποστάσεις από την ιδεολογική ψήφο, ενώ έχουν σταματήσει να ταυτίζονται με τα κόμματα.
Για ποιον λόγο η Νέα Δημοκρατία καταψήφισε τα προαπαιτούμενα μέτρα για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων στην ολομέλεια της Βουλής την 16η Οκτωβρίου, μεταρρυθμίσεις τις οποίες στήριξε το καλοκαίρι;
Η Ν.Δ. είναι απόλυτα ξεκάθαρη με τη στάση της και εθνικά υπεύθυνη. Εμείς ψηφίσαμε για την ευρωπαϊκή πορεία της χώρας. Η χώρα δε μπορούσε να σταθεί χωρίς νέα συμφωνία. Κληθήκαμε να επιλέξουμε πάνω στο δίλημμα που έθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ, δηλαδή μεταξύ μη συμφωνίας και μιας κακής συμφωνίας. Η «άλλη» άποψη του «μισού» ΣΥΡΙΖΑ, ήταν μια καταστροφή. Άτακτη χρεοκοπία, «κούρεμα» καταθέσεων, ραγδαία μείωση μισθών και συντάξεων και άτακτη –χωρίς επιστροφή- φυγή από την ευρωζώνη. Από την άλλη, εμείς δεν επικροτούμε την κακή συμφωνία που έφερε ο Πρωθυπουργός με αποκλειστικά δική του ευθύνη. Η προηγούμενη Κυβέρνηση είχε απορρίψει τη συντριπτική πλειονότητα από αυτά τα μέτρα που σήμερα φέρνει ο ΣΥΡΙΖΑ και γι’ αυτό διαφοροποιούμαστε.
Παρά τις έντονες αντιδράσεις του πολιτικού χώρου αλλά και της Κομισιόν ψηφίστηκε τελικά στις 24/10 το νομοσχέδιο για τις τηλεοπτικές άδειες. Πολλοί συνάδελφοί σας κρίνουν το εν λόγω νομοσχέδιο αντισυνταγματικό, αναφέροντας πως αντίκειται στο κοινοτικό δίκαιο. Συμμερίζεστε την άποψη αυτή;
Το συγκεκριμένο νομοθέτημα που έγινε πλέον και νόμος του κράτους καταστρατηγεί την πολυφωνία με την επιβολή περιορισμένου ελεγχόμενου αριθμού καναλιών που θα πάρουν άδεια, λειτουργεί αναχρονιστικά, δημιουργεί αναρχία κι σύγχυση στο τηλεοπτικό πεδίο δημοπράτησης των αδειών. Η Κυβέρνηση δημιούργησε έναν υπουργό καναλάρχη, ο οποίος ρυθμίζει τα πάντα από τον καθορισμό του αριθμού των αδειών, το προσωπικό, επεμβαίνει στις ανεξάρτητες αρχές που εμπλέκονται στο χώρο κ.α. Πράγματι ο συγκεκριμένος νόμος είναι διάτρητος και η ίδια η Επιτροπή έχει διατυπώσει πολλές ενστάσεις για τις διατάξεις του, τις οποίες οι αρμόδιοι Υπουργοί απέκρυψαν κατά τη συζήτησή του στη Βουλή, ακριβώς διότι αντίκειται στο κοινοτικό θεσμικό πλαίσιο.
Πως θα σχολιάζατε τις αποφάσεις που λήφθηκαν στην «μίνι Σύνοδο Κορυφής» της 25ης Οκτωβρίου για το προσφυγικό και τη φιλοξενία 50.000 προσφύγων στη χώρα μας;
Το προσφυγικό είναι ένα πολύ ιδιαίτερο ζήτημα διότι πρώτον αφορά σε θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα που η διεθνής νομολογία και το διεθνές δίκαιο έχουν -και ορθώς- αναγνωρίσει, και αφετέρου με τις διαστάσεις που έχει λάβει και τις αυξημένες ροές, η Πολιτεία αδυνατεί να ελέγξει ποιοι εισέρχονται στη χώρα και ποιες είναι οι προθέσεις τους. Δυστυχώς το προσφυγικό γίνεται πεδίο άσκησης πιέσεων και μέρος της εξωτερικής πολιτικής από πολλές πλευρές. Το πρόβλημα γίνεται ακόμη μεγαλύτερο διότι μετά το πρόσφατο πολλαπλό τρομοκρατικό χτύπημα στο Παρίσι, είναι φανερό ότι τίθεται σε άμεσο κίνδυνο η ασφάλεια των Ευρωπαίων πολιτών και ο δυτικός τρόπος ζωής.
Ο πόλεμος στη Συρία δεν ξεκίνησε τώρα. Είναι τέσσερα χρόνια που η Συρία βρίσκεται σε αυτή τη συνεχιζόμενη, ένοπλη, εσωτερική σύγκρουση. Δεν θυμάμαι κατά τη διακυβέρνηση της Ν.Δ. 2012-2014 να έχει συμβεί αυτό που συμβαίνει τους τελευταίους μήνες. Τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ μιλούσαν προεκλογικά για ανοιχτά σύνορα και έδιναν συμβουλές για πολιτικό άσυλο στους πρόσφυγες. Τα σημερινά φαινόμενα είναι αποκλειστικά αποτέλεσμα των χειρισμών ΣΥΡΙΖΑ.
Από εδώ και πέρα όμως, είναι σημαντικό η Κυβέρνηση να κινηθεί με υπευθυνότητα και να προστατεύσει και να περιφρουρήσει τα θαλάσσια σύνορα -που ο κ. Τσίπρας δεν ξέρει ότι έχουμε, όπως είχε πει προεκλογικά-, να εποπτεύει και να ελέγχει τις προσφυγικές ροές και να υποχρεώσει την Τουρκία να τηρήσει τη συμφωνία επανεισδοχής.
Από την άλλη η Ελλάδα δεν πρέπει να δεχθεί καμία υποχώρηση ως προς την πρόταση για κοινές περιπολίες στο Αιγαίο με την Τουρκία. Βέβαια ο Πρωθυπουργός ανήκει σε μια γενιά που ισχυριζόταν ότι «το Αιγαίο ανήκει στα ψάρια του». Τα συμπεράσματα δικά σας.
Το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα όπου ανήκει η Νέα Δημοκρατία τάσσεται διαχρονικά υπέρ της δημιουργίας ιδιωτικών πανεπιστημίων. Εσείς έχετε την ίδια άποψη; Ποιες κατά τη γνώμη σας θα ήταν οι απαραίτητες μεταρρυθμίσεις στο χώρο της παιδείας; Με ποιον τρόπο δηλαδή θα μπορούσαμε να διασφαλίσουμε ότι τα Ελληνικά ΑΕΙ και ΤΕΙ θα παρέχουν τα κατάλληλα εφόδια στους νέους;
Καταρχάς δεν είμαι εναντίον των ιδιωτικών πανεπιστημίων. Εγώ όμως θα σας παρουσιάσω και μια άλλη εικόνα. Τα ελληνικά πανεπιστήμια παίρνουν σήμερα πολύ καλές αξιολογήσεις σε διεθνείς διαγωνισμούς, σε λίστες με τα καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου και επίσης πολλοί απόφοιτοι από τα ελληνικά ΑΕΙ και ΤΕΙ συνεχίζουν με επιτυχία τις σπουδές τους στο εξωτερικό και διαπρέπουν ακαδημαϊκά και επαγγελματικά. Και όλα αυτά σε συνθήκες δημοσιονομικών περιορισμών που έχουν επηρεάσει και τη χρηματοδότηση της παιδείας μας. Το λέω αυτό διότι θέλω να δείξω ότι διαθέτουμε ένα υψηλού επιπέδου ακαδημαϊκό προσωπικό και φοιτητές που θέλουν να μάθουν, που θέλουν να παράξουν ακαδημαϊκό έργο. Εκεί που πρέπει να δώσουμε έμφαση είναι στην έρευνα, την καινοτομία, τις συνέργειες με πανεπιστήμια του εξωτερικού. Και βέβαια το ζήτημα δεν είναι μόνο η τριτοβάθμια εκπαίδευση. Είναι και η δευτεροβάθμια και η πρωτοβάθμια εκπαίδευση που έχουν πολλά προβλήματα και εκεί πρέπει να γίνουν σοβαρές μεταρρυθμίσεις.
Η νέα γενιά, αντιμετωπίζει με δυσπιστία την πολιτική και τα πολιτικά κόμματα, τι θα μπορούσατε να αντιπαραβάλετε στον παραπάνω ισχυρισμό έτσι ώστε οι νέοι σήμερα να ανακτήσουν το ενδιαφέρον τους για τα κοινά;
Είναι αλήθεια αυτό. Η νέα γενιά, οι άνθρωποι που τώρα βγαίνουν στη ζωή αντιμετωπίζουν τις επιπτώσεις τις κρίσης σωρευτικά και είναι κρίμα στις πιο παραγωγικές ηλικίες τους να βρίσκουν τόσα πολλά εμπόδια. Και βέβαια είναι κατανοητό ότι έχουν τεράστια ευθύνη για τη σημερινή κατάσταση κόμματα και πολιτικοί και είναι απόλυτα κατανοητή και η δυσπιστία τους. Εγώ απευθυνόμενος στους νέους λέω ότι η δική τους συμμετοχή στα κοινά θα ωφελήσει τόσο τους πολιτικούς όσο και την κοινωνία συνολικά. Δική μας δουλειά είναι να διασφαλίσουμε ότι η φωνή τους ακούγεται και ότι η συμμετοχή τους έχει αποτελέσματα.
Η συνέντευξη παραχωρήθηκε στη συντακτική ομάδα του millennials.gr
Επιμέλεια: Καλαπόθα Ελπίδα, Ερμής Νικόλαος