Ο Γρηγόρης Βαλλιανάτος γεννήθηκε το 1956 στην Πλάκα της Αθήνας. Σπούδασε πολιτικές επιστήμες στην Αθήνα, στο Παρίσι, στη Βοστώνη και στο Λονδίνο. Είναι σύμβουλος επικοινωνίας και δημοσιογράφος, με ειδικότητα στα ΜΜΕ, στα οποία δουλεύει από το 1985. Είναι φιλελεύθερος ακτιβιστής και ασχολείται με πρωτοβουλίες που έχουν ως θέμα τα ανθρώπινα δικαιώματα και την ελευθερία.
Σε συνέντευξη που παραχωρεί στο millennials.gr, μας μιλά μεταξύ άλλων για την πολιτική, για τη Φιλελεύθερη Συμμαχία, τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις κοινωνικές ελευθερίες, για τον ρατσισμό και το Σύμφωνο Συμβίωσης, τα ΜΜΕ, και για το δικαίωμα στην ελεύθερη σεξουαλική έκφραση.
Αναλυτικότερα:
Κ. Βαλλιανάτο, είστε ένας άνθρωπος που ασχολείται ενεργά με τα κοινά. Έχετε υπάρξει δημοσιογράφος, δικηγόρος, πρόεδρος της Φιλελεύθερης Συμμαχίας, ασχολείστε με ζητήματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων και δικαιωμάτων της ΛΟΑΤ κοινότητας. Τι από τα παραπάνω θα λέγατε πως σας χαρακτηρίζει περισσότερο;
Είμαι πολιτικός επιστήμων. Σπούδασα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό κι όταν κατάλαβα τα εμπόδια που θα συναντούσα στη ζωή μου λόγω της ομοφυλοφιλίας μου, αποφάσισα να ασχοληθώ με αυτά, να ασχοληθώ με όλα εκείνα που η κυρίαρχη δημοσιογραφία στη χώρα μας δεν θέλει και δεν αντέχει να συζητεί δημόσια. Λοατ και άλλες θρησκείες, άθεοι, τσιγγάνοι/ρομά, γυναίκες, παιδιά, εθνικές μειονότητες, μετανάστες και πρόσφυγες, εργαζόμενοι στο σεξ, χρήστες απαγορευμένων ουσιών, οροθετικοί, φυλακισμένοι, αντιρρησίες συνείδησης, εβραίοι είναι τα θέματα που μελέτησα κι είχα την ευκαιρία να θέσω σε εκατοντάδες άρθρα, διαλέξεις, συνεντεύξεις, περιοδικά, ραδιόφωνο, τηλεοπτικές εκπομπές είτε ως παρουσιαστής είτε ως καλεσμένος, συνέδρια, πορείες, διαμαρτυρίες, οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών, δικαστήρια και δελτία τύπου τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Είμαι φιλελεύθερος ακτιβιστής που σημαίνει πως όλα αυτά τα παραπάνω τα τοποθετώ στην ιδεολογική ατζέντα της αναζήτησης της ατομικής ελευθερίας όλων των ανθρώπων που είναι ζωτική προυπόθεση για την ανοιχτή κοινωνία κι εξυπηρετείται καλύτερα σε μια ελεύθερη αγορά. Έτσι είχα την τιμή να υπηρετήσω ως πρόεδρος της Συντονιστικής Επιτροπής στη Φιλελεύθερη Συμμαχία που είναι κλασικό φιλελεύθερο κόμμα στην Ελλάδα σε δύο θητείες.
Στην επαγγελματική μου ζωή εργάζομαι ως δημοσιογράφος, σύμβουλος επικοινωνίας διαφημιστής. Είμαι πολλά χρόνια εθελοντής σε όλες τις προσπάθειες που αφορούν στις κατηγορίες και τα θέματα που παρέθεσα εδώ.
Τα μέλη της ΛΟΑΤ κοινότητας είναι ενεργοί πολίτες οι οποίοι εργάζονται, πληρώνουν φόρους και αποτελούν μέρος της κοινωνίας. Χρόνια τώρα όμως καμιά κυβέρνηση δεν έχει ασχοληθεί σοβαρά με τα δικαιώματα αυτών των ανθρώπων. Γιατί θεωρείτε πως συνέβαινε κάτι τέτοιο;
Οι λεσβίες, οι γκέι, οι αμφισεξουαλικοί, και οι τρανς άνθρωποι είναι πολίτες που θα έπρεπε να έχουν τα ίδια δικαιώματα με τους άλλους πολίτες αλλά αυτό δεν συμβαίνει στη χώρα μας. Αυτό συμβαίνει γιατί η εκπαίδευση απ’ το σχολείο δεν περιλαμβάνει μια νηφάλια κι επιστημονικά τεκμηριωμένη πληροφόρηση για τα θέματα που χαρακτηρίζουν κι απασχολούν τους μαθητές και τις μαθήτριες, με αποτέλεσμα αυτό που λέμε κοινή γνώμη για το θέμα να διαμορφώνεται από αγράμματους αυτόχειρες, παπάδες, φασίστες κι άλλους τσαρλατάνους κι άσχετους. Θεσμοί, κόμματα, Εκκλησία, και ΜΜΕ στη χώρα μας θεωρούν πως οι ατομικές ελευθερίες και τα ανθρώπινα δικαιώματα είναι πολυτέλεια είτε εντελώς άχρηστα, ακόμη και προδοσία σε μιά χώρα που ζει ακόμη με το κρεβάτι του Προκρούστη ως εθνικό ταμπού.
Ένα από τα θέματα που δεν προβλήθηκαν τόσο από τα Μέσα, αποτελεί όμως σημαντικό πρόβλημα, είναι η σχετικά πρόσφατη αποκάλυψη της έλλειψης αντιρετροϊκών φαρμάκων στα νοσοκομεία της χώρας. Έχει υπάρξει κάποια κίνηση από τη μεριά της Πολιτείας για αντιμετώπιση της κατάστασης;
Είναι πρώτη φορά αριστερά που η έλλειψη αντιρετροικών φαρμάκων που χρειαζόμαστε οι οροθετικοί παρουσιάζουν τόσες και τόσο συχνές ελλείψεις στα φαρμακεία των νοσοκομείων γιατί αλλού δεν μπορεί να τα βρει κανείς στη χώρα. Είναι πολλή δύσκολη η “ορατότητα” των οροθετικών όταν θέλουν να διεκδικήσουν το δίκιο τους σε μια χώρα που δύο φορές ο Αρειος Πάγος δικαίωσε εργοδότες που αυθαίρετα και καταχρηστικά απέλυσαν οροθετικούς με μόνο λόγο την αυτόβουλη αποκάλυψη της οροθετικότητάς τους. Καταλαβαίνετε πόσο μεγάλο σπουδαίο και ισχυρό είναι το “στίγμα” που σφραγίζει αυτή την κατηγορία των συνανθρώπων μας. Έχουν δοθεί υποσχέσεις και το παλεύουμε καθημερινά.
Τι σημαίνει κατ’ ουσίαν η πρόσφατη ψήφιση του Συμφώνου Συμβίωσης στη χώρα μας; Εξασφαλίζεται επί της ουσίας η πλήρης ισότητα μεταξύ ομόφυλων και ετερόφυλων ζευγαριών; Ποιό είναι το επόμενο βήμα που πρέπει να γίνει;
Σύμφωνο Συμβίωσης χωρίς εξαιρέσεις με βάση τον ερωτικό προσανατολισμό όπως προβλέπεται απ τον νέο νόμο 4356/15 σημαίνει σε συμβολικό επίπεδο πως η σχέση δυο ανθρώπων ανεξάρτητα φύλου ονομάζεται και θεωρείται οικογένεια στην Ελληνική έννομη τάξη. Αυτό δεδομένων των όσων περιέγραψα παραπάνω για την έλλειψη εκπαίδευσης και κουλτούρας σεβασμού της διαφορετικότητας είναι κάτι σημαντικό που αλλάζει τον τρόπο που οι πολίτες της χώρας μας προσλαμβάνουν το θέμα που μέχρι σήμερα υπήρξε ταμπού.
Ωστόσο τα επόμενα βήματα δηλαδή η ατζέντα του λοατ+ κινήματος περιλαμβάνουν κι άλλα σημαντικά θέματα όπως το ασφαλιστικό και εργασιακό που δεν ρυθμίζει προς το παρόν ο νέος νόμος, αλλά και τον πολιτικό γάμο, την παιδοθεσία, την πλήρη αναγνώριση της ταυτότητας φύλου, εκτός απ’ την πλήρη κι έγκαιρη εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες της. Δυστυχώς ο Συριζα δεν στάθηκε στο ύψος των όσων μας έλεγε προεκλογικά κι για πολλά χρόνια θεωρώντας πως στα θέματα αυτά διαφοροποιείται απ’ τα άλλα δειλά κόμματα.
Τι απαντάτε σε αυτούς που υποστηρίζουν ότι σε μια περίοδο πολιτικής και οικονομικής κρίσης ειναι περιττή πολυτέλεια η ενασχόληση με τον αγώνα υπέρ της ελεύθερης σεξουαλικής έκφρασης;
Στα 40+ χρόνια που ασχολούμαι με τις ατομικές ελευθερίες (από τον πόλεμο στην Κύπρο), ακούω πως το θέμα αυτό δεν είναι πρώτη προτεραιότητα και υπάρχουν άλλα που προηγούνται. Είναι το κυρίαρχο επιχείρημα δειλών ανθρώπων, ανθρώπων που δεν πιστεύουν στην ατομική ελευθερία και στο Διαφωτισμό. Περιφρονώ βαθύτατα το επιχείρημά τους και κάνω ό τι μπορώ για να το δείχνω. Η ΕΕ είναι χώρος όπου μια σύμβαση δικαιωμάτων του ανθρώπου είναι υποχρεωτικά σεβαστή είτε εθελοντικά είτε με την απειλή κυρώσεων. Ας το καταλάβουν.
Με την οικονομική κρίση, πολλοί ανέμεναν μια αλλαγή στη στάση και την κουλτούρα των Ελλήνων πολιτών απέναντι στα κοινά, τον δημόσιο χώρο και την πολιτική εν γένει. Είδατε εσείς να συμβαίνει κάτι τέτοιο;
Η εκπαίδευση των νεοελλήνων δεν περιλαμβάνει το σεβασμό στο δημόσιο χώρο και στις ατομικές ελευθερίες που χαρακτηρίζουν εκατομμύρια ανθρώπων που ζουν μαζί. Η διαφορά μιας νησίδας του δρόμου, του γκαζόν σε μια πλατεία, ενός κάδου απορριμμάτων ή μιας στάσης λεωφορείου είναι πως, στην Αγγλία αυτά θεωρούνται περιουσία όλων, κι είναι σεβαστά, ενώ στην Ελλάδα δεν θεωρούνται περιουσία κανενός και είναι για βανδαλισμό.
Η τραγική έλλειψη παιδείας γύρω απ το θέμα έγινε ακόμη χειρότερη λόγω του αγώνα επιβίωσης που έχει γίνει σκληρότερος.
Πώς κρίνετε την πρόσφατη εκλογή του Κυριάκου Μητσοτάκη ως προέδρου της ΝΔ; Ήταν κάτι που περιμένατε να συμβεί; Πώς πιστεύετε ότι θα επηρεάσει τον κεντρώο αλλά και φιλελεύθερο χώρο;
Η εκλογή του Κυριάκου Μητσοτάκη στην κορυφή της ΝΔ ήταν μη αναμενόμενη και ήταν αποτέλεσμα κινητοποίησης μεγάλου αριθμού ψηφοφόρων όχι απαραίτητα της ΝΔ, που δεν αντέχουν άλλο τον καταστροφικό μονόδρομο της Κυβέρνησης της ριζοσπαστικής αριστεράς μαζί με την άκρα δεξιά κι ένα κερασάκι οικολόγων!
Η ΝΔ που ξέρουμε όλοι είναι κόμμα του “Πατρίς θρησκεία οικογένεια”, και στην καλύτερη περίπτωση ο νέος πρόεδρος καλείται να την αναδείξει σε ένα αξιοπρεπές ευρωπαικό λαϊκό (αν και χριστιανοδημοκρατικό) κόμμα.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει προκαλέσει προσδοκίες σε ένα μέρος φιλελεύθερων πολιτών κι απομένει να δούμε πόσα βήματα προς το φιλελευθερισμό αντέχει ο ίδιος να προχωρήσει.
Στις βουλευτικές εκλογές του 2012 η Φιλελεύθερη Συμμαχία συμμετείχε από κοινού στο ψηφοδέλτιο με τη Δράση και τη Δημιουργία Ξανά. Πόσο πιθανό είναι να ξαναδούμε μια τέτοια συνεργασία, μεταξύ των τριών κομμάτων, ή ενδεχομένως και μια νέα με κάποιο από τα υπόλοιπα κόμματα;
Η προεκλογική συνεργασία της ΦιΣυ στις βουλευτικές εκλογές του 2012 με τη Δράση του Στέφανου Μάνου στην αρχή, και στο δεύτερο γύρο και με την Δημιουργία ξανά του Θάνου Τζήμερου είναι δυο γεγονότα που το μεν πρώτο άξιζε τον κόπο το δε δεύτερο εξελίχθηκε σε αποτυχία λόγω παραβίασης συμφωνημένων αρχών. Η ΦιΣυ ήταν και είναι ανοιχτή σε συνεργασίες και ελπίζω πως θα συνεχίσει έτσι. Υπάρχει ένα μίνιμουμ ατομικών ελευθεριών και ελεύθερης αγοράς με μικρό κράτος που είναι αδιαμφισβήτητο στις συνεργασίες μας, αλλά υπάρχουν κι όρια που θα πρέπει να γίνονται σεβαστά. Η ΦιΣυ δείχνει με πράξεις πως εννοεί τις συνεργασίες της για το καλό των πολιτών και του τόπου.
Εν συνόλω, ποια προβλέπετε να είναι η πορεία των φιλελεύθερων δυνάμεων στην ελληνική πολιτική σκηνή;
Νομίζω πως η ΦιΣυ με πρόεδρο τον Μάκη Σπυράτο θα στηρίξει τους φιλελεύθερους που ψάχνονται, και θα συνομιλήσει με δυνάμεις που συμφωνούν στο δίπολο ανοιχτή κοινωνία-ελεύθερη αγορά χωρίς πολλές εκπτώσεις. Οι αλλαγές του πολιτικού σκηνικού στη χώρα θα είναι πολλές και μεγάλες. Οι νέοι άνθρωποι ερευνούν κι ενημερώνονται απ’ την παγκόσμια αγορά, που χωράει στο κινητό τους πλέον, και δεν ανησυχώ πως θα αφήσουν τη χώρα να κυλήσει στην αζήτητα της ιστορίας. Όλοι δουλεύουν για τον φιλελευθερισμό ως εναλλακτική στη μιζέρια της παντελούς άγνοιας των κανόνων της ΕΕ και της παγκοσμιοποιημένης αγοράς που μας περιβάλλει. Για όσους Ελληνες δεν ονειρεύονται να ζήσουν στην Αλβανία του Ενβέρ Χότζα ή σε ναζιστικές παραλλαγές η φιλελεύθερη πολιτική είναι εκείνη που μετρήσιμα οδηγεί στην ευημερία. Στις μέρες μας τα αποτελέσματα των πολιτικών που ασκούν διάφορες κυβερνήσεις ανά τον κόσμο είναι μετρήσιμα και προσβάσιμα σε όλους.
Και τέλος, θεωρείτε την ελληνική κοινωνία ομοφοβική; Ποια βήματα κατά τη γνώμη σας πρέπει να γίνουν έτσι ώστε οι Έλληνες να αντιμετωπίζουν με μεγαλύτερη δεκτικότητα το διαφορετικό;
Η ζούγκλα είναι ένα περιβάλλον ακραίου ρατσισμού. Τα ζώα θα επιτεθούν σε άλλα ζώα αδύναμα μικρόσωμα κι απομονωμένα. Έτσι και οι άνθρωποι που δεν εκπαιδεύονται στο σεβασμό του διαφορετικού παραμένουν ρατσιστές. Έχουμε πολλά να κάνουμε ακόμη στη χώρα μας για να κατακτήσουμε και να χαρούμε την ελευθερία μας και την ελευθερία των άλλων.
Η συνέντευξη παραχωρήθηκε στη συντακτική ομάδα του millennials.gr
Επιμέλεια: Τατάροβα Αλόνα, Καλαπόθα Ελπίδα